Oldalak

2010. augusztus 4., szerda

Több pénzt kell költenie a megvárakoztatott utasokra a Wizz Airnek


Elmarasztalta a Wizz Air diszkont légitársaságot a Monori Városi Bíróság a Pest Megyei Főügyészség által indított közérdekű kereset alapján. A bíróság a jelenlegi gyakorlatnál nagyobb összegű étkezési utalványok biztosítását írja elő a Wizz Airnek és a többi, Magyarországról járatokat indító légitársaságnak is. A döntés a Wizz Air szerint igazságtalan és a fapados modell lényege vész el így.
Elmarasztaló ítéletet hozott a Monori Városi Bíróság a Wizz Air diszkont légitársasággal szemben 2010. március 22-én. Az ítélet szerint - amely áprilisban emelkedett jogerőre, de a többi jogorvoslati hartáridő miatt csak most lett nyilvános - a légitársaságnak duplájára kell növelnie a járatok késésekor az utasoknak nyújtott étkezési utalványok összegét. A légi utasok járattörlésre és késésre vonatkozó jogait 2005 óta a 261/2004/EK számú rendelet szabályozza, ennek betartása problémás. A hatóságokhoz és a civil fogyasztóvédelmi szervezetekhez érkezett panaszok még mindig azt mutatják, hogy a járatok késése, törlése esetén az utasok nem kapnak megfelelő ellátást a repülőtéren ragadva, illetve a légitársaságok által felajánlott anyagi segítség nem minden esetben elegendő akár egy ásványvíz és egy szendvics egyidejű megvásárlására - derül ki a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének közleményéből.
A gyakorlati tapasztalatokból és a beérkezett panaszokból kiindulva döntött úgy a Pest Megyei Főügyészség, hogy él a fogyasztóvédelmi törvényben meghatározott jogosultságával és közérdekű keresetet indít a Wizz Air Hungary Kft.-vel szemben jogszabálysértő gyakorlata miatt. Mivel a késések 2009-ben több, mint 105 járatot és közel 10 ezer repülőtéren rekedt utast érintettek a Ferihegyi repülőtéren, a főügyészség szerint a fogyasztók széles körét károsította a jogszabálysértő gyakorlat.
Az uniós rendelet ugyan tételesen nem mondja ki, hogy pontosan mit is kell biztosítani az utasnak, azért a főbb irányvonalakat felvázolja. A legfontosabb minden esetben az utasok megfelelő tájékoztatása, a kommunikáció biztosítása (ingyenes telefonhívások, e-mail, fax küldési lehetőség). Ezen túl a késés időtartamára a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell biztosítani, szükség esetén szálláshelyet.
Semmire sem elég a 4 euró
A Wizz Air kifogásolt gyakorlatát a légitársaság Földi Kiszolgálási Kézikönyvének 8.5.2. pontjában rögzítették. Eszerint a két órát meghaladó késések esetén az utasok időarányosan 4, 8, 12 euró stb. összegű étkezési utalványokra jogosultak. Az ügyészség szerint ezek az összegek a budapesti repülőtér árai mellett nem biztosítják az "ésszerű arányt". A másodsorban kifogásolt gyakorlat az utasok nem megfelelő tájékoztatása volt. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál több eljárás is folyamatban volt a per előtt, ahol azt kifogásolták, hogy a repülőtéri tájékoztatás nem magyar nyelven történik.
A beadványban a főügyészség többek között kérte, hogy a bíróság állapítsa meg a jogsértő magatartást, illetve tiltsa el annak folytatásától a légitársaságot. Mivel a korábbi tapasztalatok szerint az utasok tájékoztatása sem volt teljes körű, a főügyészség azt is kérte, hogy a késések, járattörlések esetére meghatározott ellátásról szóló tájékoztatást az utasok számára magyar nyelven tegye elérhetővé a budapesti repülőtéren.
A bíróság megalapozottnak ítélte a keresetet és a Wizz Air gyakorlatát jogszabálysértőnek találta, amely nem felel meg az uniós előírásoknak. A légitársaság ugyanis nemcsak kiegészítő szolgáltatásra kötelezett, hanem az utas teljes ellátására, hogy így is csökkentse az utasoknak okozott kellemetlenséget. A bíróság álláspontja szerint a Wizz Airnél jelenleg alkalmazott értékek túlságosan alacsonyak, azok abban a formában nem fedezik egy átlagos utas szükségleteit. A bíróság ezért úgy találta, hogy az ellenőrizhetőség szempontjából tételesen meghatározza, a különböző távolságokra mekkora mértékű legyen az ésszerű, arányos étkezés biztosítása.

A Wizz Air Kft.-nek a következőket kell biztosítania járatkésés esetén (1500 km alatti és feletti távolság esetén):
2-3 órás késés esetén
8 euró
5-8 órás késés esetén
13 euró
8-11 órás késés esetén
18 euró
11-14 órás késés esetén
23 euró
14-17 órás késés esetén
28 euró
17-20 órás késés esetén
33 euró
20-23 órás késés esetén
38 euró

A bíróság arra is kötelezte a Wizz Airt, hogy a budapesti reptéren magyar nyelven is tegye közzé az utasoknak szánt tájékoztatást.
Nemcsak a Wizz Airre vonatkozik
Az ítéletben foglaltak ugyanakkor nemcsak a Wizz Airre vonatkoznak. A döntés minden légitársaságra kiterjedő hatályú, azaz minden olyan légi fuvarozóra vonatkozik, amely Magyarország területéről járatokat indít. A Magyarországról induló utasok így járatkésés esetén nemcsak a Ferihegyi repülőtéren tarthatnak igényt a felsorolt összegekre és magyar nyelvű tájékoztatókra, hanem minden olyan Magyarországon található repülőtéren, amely charter-, vagy menetrendszerinti járatokat indít.
A külföldi repülőtereken előforfduló késések esetén ezek a fix tételek nem alkalmazhatóak. Azokban az esetekben az "ésszerű ellátás költségei" igazodnak az adott állam és repülőtér áraihoz.
A Wizz Air szerint igazságtalan a döntés
Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója az [origo] elmondta, hogy a légitársaság már április óta eleget tett a döntésnek, de szomorúnak tartja, hogy egy újabb igazságtalan döntés született. Az igazgató furcsállja, hogy senkit nem háborít fel, amikor egy késés esetén az összes repülőtéri étterem/bolt/kávézó, kihasználva a helyzetet, jelentős bevétel növekedésre tesz szert, hiszen az ő áraikat semmilyen körülmények között nem korlátozzák. "A késések 95 százalékát külső tényezők okozzák, így nem gondolom, hogy jogosan elvárható a légitársaságtól, hogy ilyen esetben az adott reptéri kiszolgálóegység éppen aktuális árpolitikája miatt szenvedjen addicionális költségeket. Kétségkívül annak az említett 10 ezer utasnak ez rendkívül kellemetlen élmény, azonban, ez mindösszesen 1 százaléka a Wizz Air teljes magyarországi utasforgalmának. Egyébként a tavalyi évben a Wizz Air járatainak csupán 3 százaléka késett két óránál többet" - mondta az [origo]-nak Kázmér Natasa.
Minden légitársaság elemi érdeke, hogy menetrendszerűen üzemeljen, de a késések az iparág jellegéből adódóan előfordulnak. Ilyenkor természetesen a Wizz Air és más légitársaság is mindent elkövet annak érdekében, hogy a késést és annak utasokra gyakorolt hatását minimalizálja. Azonban be kell látni, hogy a low cost-modell azért ilyen sikeres, mert alacsony árakat ajánl az utasoknak. Alacsony árakat pedig nagyon szigorú költségkontrol és magas hatékonyság mellett lehet ajánlani. Ez biztosítja, hogy függetlenül a gazdasági helyzettől a Wizz Air éves szinten 20-25 százalékot tud növekedni. Ennek az ellenoldala viszont az, hogy késés esetén nem áll módunkban teljes körű ellátást biztosítani, hiszen ennek költségét be kellene építeni a jegyárba, ami viszont drágítaná a jegyet és az egész modell elveszítené értelmét - mondta az igazgató. A bírósági döntés nyomán az utasok ellátásának költségei a légitársaság becslései szerint a duplájára nőnek majd.
A Wizz Air Közép-kelet Európa vezető légitársasága, budapesti bázisán keddtől már négy repülőgépet üzemeltet, tavalyi utasforgalma 1 millió fölött volt.
forrás:Origo

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése