Oldalak

2011. szeptember 5., hétfő

Repülős beszállási matematika, 40 százalékkal gyorsítható

Akár 40 százalékkal is lehetne gyorsítani az utasok beszállását a repülőgépekbe, mivel a jelenlegi, elterjedt sorrendmodell az egyik legrosszabb - erre jutott egy amerikai asztrofizikus.

Jason Steffen azután kezdett el gondolkodni a dolgon, hogy 2008-ban rendkívül hosszú sort kellett végigállnia beszálláskor. Számítógépes szimulálással azután meglelte a legjobb - vagy legalábbis - az általánosan alkalmazottnál sokkal jobb módot. Nemzetközi szinten jelenleg több légitársaságnál a légikísérők először a gépek utasterének leghátulra szóló jegyeseit engedik a fedélzetre, majd jön a "középmezőny", végül az elölülő. Ennél okosabb volna, ha először azokat engednék fel, akiknek ablak mellé szól a jegyük, utána a mellettük ülőket, majd pedig harmadik székre szorulókat.

A legjobbnak tűnő - mert leggyorsabb - megoldás azonban a két módszer sajátos kombinációja lenne, mert akkor "küzdenének" a legkevesebbet az ülések közti folyosón egymással az utasok. Ez a Steffen-modell. Lényege, hogy csak minden második üléssorba engednék első körben beszállni az utasokat az ablak mellettiekkel kezdve és hátulról előrefelé haladva. A második "eresztésben" a kihagyott sorok ablakosai következnének, majd pedig ugyanezzel a sorkihagyásos módszerrel töltenék fel a középső és a harmadik üléseket.

A sorrendmodelleket tesztelték is 72 - csomagos - utassal, mindegyik változatnál a családokat engedték előre abból kiindulva, hogy tagjaik együtt szeretnének maradni, különösen kisgyerek esetén. Az eredmény Steffent igazolta. Az általánosan alkalmazott módszernél egyébként még a tejesen szabadjára eresztéses is gyorsabbnak bizonyult.

Steffen szerint a légitársaságok a rengeteg beszállási perc megtakarításával jobban ki tudnák használni gépeiket, amivel milliókat takaríthatnának meg - adta hírül a BBC brit sajtóorgánum.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése