Két és féléves csúcsra emelkedett a repülőgép üzemanyag ára múlt csütörtökön Európában a líbiai zavargások, az olajellátás biztonságával kapcsolatos aggodalmak erősödése miatt. Az Európában irányadó kerozin jegyzése 95 dollárra emelkedett tonnánként csütörtökön Londonban az ICE kereskedésben, amire a világgazdasági válságot elindító Lehman Brothers csőd, 2008 szeptembere óta nem volt példa.
Elemzők rámutattak: az áremelkedésben az is szerepet játszik, hogy a líbiai válság elmélyülése miatt attól lehet tartani, hogy növekedni fog a kereslet a harci repülőgépekben is használt kerozin iránt. Iparági becslések szerint Líbia napi 30 ezer hordó kerozint exportál Európába.
A kerozin drágulása miatt már több európai, amerikai és ázsiai légitársaság is jelezte, hogy emeli az üzemanyag felárat, és a jövőben még többen fognak erre kényszerülni.
Elemzők emlékeztetnek arra, hogy legfőképpen az üzemanyagköltség tükröződik a jegyárakban: a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, a IATA adatai szerint a kerozin most nagyjából 20 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt, ezért szinte elkerülhetetlen a jegyárak emelkedése.
Az IATA számításai szerint egy átlagban 96 dolláros olajárat figyelembe véve az idén 166 milliárd dollár lehet a szövetséghez tartozó mintegy 230 légitársaság üzemanyag számlája a tavalyi 139 milliárd után.
A folyamat megkezdődött, hiszen Magyarországon a Qatar Airways a mai napon már bejelentette az üzemanyagfelár emelését március 7. -től, amit várhatóan az összes légitársaság követni fog. Az emelések bejelntése előtt van még lehetőség az alacsonyabb áron megvásárolni a jegyeket, de erre már csak 1-2 nap maradt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése