Az izlandi Eyjafjöll gleccservulkán hamufelhője miatt elrendelt légtérzárlat, illetve az annak nyomán a légiközlekedésben keletkezett óriási veszteség megelőzésére az EsayJet angol légitársaság repülőgépeire megkezdték a hamutartalmú felhőket is érzékelő AVOID radarok felszerelését. Ezzel szinte egy időben a légi forgalmat irányító EuroControl az egész földrészre egyesítette az észlelés, a mérés, az értékelés, a jelentés és a tájékoztatás rendszerét.
Az AVOID-ot (Airborne Vulcanic Object Identifier Detector - vulkáni anyagokat azonosító fedélzeti jelzőműszer) a norvégiai NILU repülési kutató intézetben Fred Prata irányításával dolgozták ki. A www.nilu.com honlapon található leírás alapján lényege, hogy az infravörös rezgéstartományban működve a vulkáni hamu porszerű szemcséiről is visszaverődnek a radarhullámok. Az 1500-15 000 méteres magasság között lebegő vulkáni anyagok jellegét, irányát és helyzetét ennek alapján - a már használatos időjárás- és akadályjelző TECAS radarokéhoz hasonlóan - egy monitoron 100 kilométeres távolságig különböző színekkel tüntetik fel.
A különleges radarokkal - maga az AVOID rövidítés azt jelenti, hogy kikerülni, elkerülni - elsőként az EasyJet A-340-es Airbusait látják el, amelyek a rövidebb sarkvidéki, ám vulkán közeli utakon repülnek a Távol-Keletre. Egyelőre tucatnyi gép kap ilyen extra műszert. A légtérzárlat miatt a társaság 28 087 utasát nem tudta időben elszállítani, ami 215 000 fontos veszteséget okozott neki. A repülőgépek testét, hajtóműveit, ablakait veszélyes mértékben csak az érdes és még forró vulkáni anyagok rongálhatják meg, illetve hevíthetik fel. A vulkáni felhőkből kikerülő, lehűlő gépek hajtóműveit eddig minden esetben újra tudták indítani. Ám a még messzire sodródott, ritkuló és lehűlő hamupor is okozhat hajtómű-leállást, mert a turbinalapátok a súrlódásától kissé felmelegednek, amit a védőberendezések tűzveszélyként értékelnek, és leállítják a gázturbinát. Az AVOID-dal még az ilyenek esetek is kikerülhetők. (MTI)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése