Oldalak

2010. szeptember 28., kedd

Huszonnégy karátos aranyrudat vehetünk a reptéren

Huszonnégy karátos aranyrudat ad ki az olasz Orio al Serio nemzetközi repülőterén felállított automata.
Késik a járat, és várakozni kell a repülőtéren? A Bergamo közeli Orio al Serio reptéren, ahol a Magyarországról induló fapadosok is megfordulnak, mostantól nem kell felesleges ajándékvásárlással húzni az időt, sokkal hasznosabban is el lehet azt tölteni - például azzal, ha valaki aranyba fekteti be a pénzét.
A lombardiai repülőtéren működésbe helyezett aranyrúd-automata Olaszország első ilyen jellegű szolgáltatása. Készpénzzel és kártyával is lehet fizetni. A kínálatban 1,5 grammos és 10 grammos, 24 karátos aranyrúd szerepel. A csillogó rudakat művészien kidolgozták: az egyiket állatfigura, a másikat juharlevél díszíti. Ezen kívül hat különböző - 22 és 24 karátos - érem közül választhatunk. Súlyuk eléri az egy unciát.
A különböző súlyú aranyrudak ára a nemzetközi aranypiac londoni árfolyamát követi.
Az automata természetesen tiszteletben tartja a pénzmosásra vonatkozó nemzetközi előírásokat: egy személy nem tudja teljesen kiüríteni, miként a gépre sem lehet aranyrudakkal tömött zsebbel felszállni.
Olasz sajtójelentések szerint Orio al Serióval egy időben a madridi Westin Palace Hotelben is felállítottak aranyautomatát. A legelső május óta az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu-Dzabiban működik. Kísérleti jelleggel tavaly nyáron már a stuttgarti repülőtéren is üzembe helyeztek egy ilyen automatát, sőt Ausztriában és Svájcban is tervezik használatukat a luxus üzletházakban.

2010. szeptember 20., hétfő

2010. szeptember 15., szerda

A kétmilliós átlagfizetés ellenére elvándorolnak a Malév-pilóták

A kétmilliós átlagfizetés ellenére elvándorolnak a Malév-pilóták
A Malév pilótái hétfőn délelőtt kétórás figyelmeztető sztrájkot és demonstrációt tartottak a törvényes munka- és pihenőidő betartását követelve. A pilóták szakszervezete szerint a Malév menedzsmentjének „rövid távú” gondolkodása idővel pilótahiányhoz vezethet, mivel a fapadosok és az ázsiai légitársaságok a maléves fizetés többszörösét kínálják. Az elmúlt két és fél évben mintegy száz pilóta hagyta el a magyar légitársaságot, és az elvándorlás várhatóan folytatódni fog – hangsúlyozzák az érdekvédők.
A Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete azért szánta rá magát a hétfői sztrájkra, mert kudarcba fulladtak a kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalások a Malévnál. A légitársaság jelenleg csak folyamatos jogsértésekkel képes a napi szintű üzemelésre, ami mind jogilag, mind szakmailag (egyre nagyobb kockázatot hordoz magában, hiszen rendkívül feszült a munkahelyi légkör a pilóták körében – állítja a Hunalpa. A szakszervezet szerint a jelenlegi munkaidő-szabályok nem felelnek meg sem az európai szabályozásnak, sem a munka törvénykönyve által meghatározott követelményeknek. A repülési szolgálati beosztás az Európai Bizottság által lefektetett minimum követelményeket sem veszi figyelembe, attól több pontban is eltér negatív irányban.
„A normális életvitelt akadályozó szolgálati beosztás mellett ráadásul szeptember elsejétől átlagosan 20 százalékos jövedelemcsökkenést kénytelenek lenyelni a pilóták” – mondta a hvg.hu-nak Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke. „Azzal mi is egyetértünk, hogy nekünk, pilótáknak is részt kell vállalnunk a Malév átalakítási folyamatában, de nem mindegy, hogy mekkora áldozatot kell hoznunk, miközben a jelenlegi gazdasági helyzet a menedzsment hibáinak a következménye” – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető. A pilóták évi, összesen egymillió eurós (280 millió forint) jövedelemcsökkenést még elfogadnának, de a Malév eredetileg 4,1 millió eurót, az újabb ajánlat szerint 3,1 millió eurót szeretne elvonni a pilótáktól.
Ilyen körülmények között a pilóták számára egyre kevésbé versenyképes munkaadó a Malév a légi közlekedési piacon – mondja a Hunalpa elnöke. A Malév tájékoztatása szerint a pilóták átlagosan bruttó 2,2 millió forintot keresnek havonta. Óvári Tamás egy kicsit sokkalja ezt az összeget, inkább 1,7-1,8 millióra, éves szinten bruttó 20 millióra taksálja az átlagos pilótafizetést, ami ráadásul nagy szóródást mutat, hiszen az első-tisztek 45 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a nagyobb tapasztalattal rendelkező és nagyobb felelősséget is viselő kapitányok.
„Nem tagadom, hogy a pilóták sokat keresnek, de ehhez a jövedelmi szinthez szoktak hozzá, ehhez méretezték például hiteleiket” – mondja az elnök. Ráadásul a Maléves fizetés többszörösét kínálják az európai fapados cégek és az ázsiai légitársaságok. A Ryanairnél például havi 13 ezer euró (körülbelül 3,6 millió forint) a pilóták átlagfizetése. (Igaz, az ír diszkont légitársaság vezetője nemrég beszélt arról, hogy fontolóra vették a másodpilóták „megspórolását” a rövidtávú járatokon.) A gyorsan fejlődő közel-keleti és ázsiai piac légitársaságai ennél is jobban fizetnek: az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. De a nemzetközi pilótahiány miatt a dubai légitársaság egyéb extrákkal, például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat.
A nemzetközi légi közlekedésben ugyanis lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel. A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között.
Így nem csoda, hogy a pilótafluktuáció egyre nagyobb a Malévnál – mondja Óvári Tamás. A szakszervezeti vezető szerint az elmúlt két és fél évben mintegy 100 pilóta hagyta el a magyar céget és helyezkedett el valamelyik európai diszkont légitársaságnál, de sokan dolgoznak Ázsiában is, ahol nemcsak többet keresnek, de a jóval alacsonyabb létfenntartási költségek miatt sokkal többet is tudnak félretenni. „Egyelőre nincs pilótahiány a Malévnál, sőt, a téli menetrendben 14 pilótával kevesebbre lesz szükség, de már rövid távon komoly problémákhoz vezethet a társaság kedvezőtlen humánerőforrás-stratégiája” – mondja Óvári Tamás.

2010. szeptember 14., kedd

Belgrádban nyit bázist a Wizz Air

A Wizz Air diszkont légitársaság bejelentette, hogy 2011 áprilisában megnyitja 13. bázisát Belgrádban, Szerbiában. Az új bázisról többek közt Rómába és Eindhovenbe is közlekednek majd járatok.
A légitársaság kezdetnek egy teljesen új Airbus A320-as repülőgépet állít üzembe az új bázison. A Wizz Air öt új útvonalon indít járatokat Belgrádból Rómába, Malmöbe, Stockholm-Skavsta-ra, Eindhovenbe és München-Memmingenbe a már üzemelő londoni és dortmundi úticélok mellett.
Belgrádból az új járatok elsőként két célállomásra december 15-én indulnak majd el, a többi városba pedig 2011 áprilisában indulnak az első gépek, de foglalni már lehet rájuk helyeket.

2010. szeptember 13., hétfő

A szakértő szerint ostobaság a másodpilóta nélküli repülés

Kapitális ostobaságnak nevezte Bátori László, a Légügyi igazgatóság főosztályvezetője azt a felvetést, hogy a rövid távú légi járatok másodpilóta nélkül, egy pilótával repülhessenek.
Az ötlettel a Ryanair diszkont légitársaság vezérigazgatója állt elő, aki takarékossági meggondolásokból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú repülőutakon. Azzal érvelt, hogy a mai technológiai színvonal lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse. Michael O'Leary a Financial Times szerdai száma szerint kijelentette: levélben kéri a repülésügyi hatóságok engedélyét ahhoz, hogy a cég járatain csak egy pilóta teljesítsen szolgálatot. A másodpilóta ugyanis felesleges a korszerű repülőgépeken, mivel "ma már úgyis a számítógép végzi a legtöbb repülési feladatot".

Bátori László, aki oktató kapitány is Boeing 737-esen, teljesen kizártnak nevezte, hogy ezt bármelyik légügyi hatóság engedélyezné. Kereskedelmi forgalomban utasszállító repülőgép biztonsági szempontok miatt nem repülhet egy pilótával, noha technikailag képes lenne rá. Szigorú biztonsági előírás, hogy két pilóta legyen a gépeken, így ha az egyik "kiesik" a forgalomból, például elájul, a másik pilóta is képes legyen a repülőgépet biztonságosan letenni. A robotpilóta nem elegendő.

A repülés személyi feltételeire nemzeti és nemzetközi szabályok vonatkoznak, amelyek Bátori László szerint teljesen egyértelműek: kereskedelmi repüléshez két pilóta kell. Gyakran olyan kisgépeken is, amelyet egyébként egy pilóta vezethet, ha az fizető utast szállít. A Ryanair Boeing 737-esekkel repül, amelyeknél teljesen kizárható a szabályok enyhítése - tette hozzá. A szakértő megjegyezte: O'Leary minden szakmai alapot nélkülöző felvetésének célja inkább a cég reklámozása lehetett.

Ryanair: "nem kell két pilóta"

Takarékossági meggondolásokból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú repülőutakon az egyik legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója, aki szerint a mai technológiai színvonal lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse. Michael O'Leary a Financial Times szerdai idézete szerint kijelentette: levélben kéri a repülésügyi hatóságok engedélyét ahhoz, hogy a cég járatain csak egy pilóta teljesítsen szolgálatot. A másodpilóta ugyanis felesleges a korszerű repülőgépeken, mivel "ma már úgyis a számítógép végzi a legtöbb repülési feladatot". O'Leary szerint ezzel "egy vagyont lehetne megtakarítani az egész légi iparágnak".
A Ryanair vezérigazgatója hozzátette: a vonatokat is vezetheti egyetlen mozdonyvezető, pedig ez is balesethez vezethet például egy szívroham esetén.
O'Leary szerint ugyanakkor a cég történetének elmúlt 25 évében, több mint 10 millió repülés során egyetlen pilóta szenvedett szívinfarktust, és "ő is le tudta tenni a gépet".
A vezérigazgató a londoni gazdasági napilap idézete szerint elismerte, hogy a hosszabb távú járatokon szükség van két pilótára. Kijelentette azonban, hogy a Ryanair rövidebb útvonalain szükség esetén a légi utaskísérők is el tudják látni a másodpilóta szerepét.
Hozzátette: a másodpilóta feladata egyébként is csak annak biztosítása, hogy a kapitány "nehogy elaludjon és rádőljön a számítógép valamelyik vezérlő berendezésére".
(MTI)

Figyelmeztető sztrájkot tartanak ma a Malév pilótái

Figyelmeztető sztrájkot tart a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete hétfőn 10 és 12 óra között, ezzel egy időben a Malév pilótái előre bejelentett demonstrációt tartanak a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja előtt - közölte az érdekvédelmi szervezet. A szakszervezet szerint a sztrájk időpontjának tudatos megválasztása miatt csak kisebb késések várhatóak a Ferihegyről induló Malév járatoknál. A Hunalpa a közleményben azzal indokolja a sztrájkot, hogy nem vezettek eredményre a munkáltatóval a kollektív szerződésről folytatott tárgyalások.
Hangsúlyozzák, hogy a Hunalpa nem a pilóták bérének emelése érdekében kezdeményezte az egyeztető tárgyalásokat, hanem a Malév vezérigazgatója által bevezetett intézkedésre reagálva, amely 2010 szeptember elsejétől egyoldalúan 20 százalékkal csökkentette a pilóták jövedelmét. Ezzel a lépésével a vezérigazgató súlyosan veszélyezteti a Malév jövőjének rendezésére irányuló törekvések sikerességét.
Az egyeztető tárgyalások másik lényeges pontja a Hunalpa közlése szerint a munka-, és pihenőidő szabályzat kollektív szerződésben való rögzítése, amely megszüntetné a jelenleg fennálló törvénysértő munkáltatói gyakorlatot.
A pilótákat képviselő Hunalpa hétfőn azt közölte: egyeztetést kezdeményez a Malév Zrt.-vel a kollektív szerződésről, s amennyiben a tárgyalások hét napon belül nem vezetnek eredményre, a szervezet szeptember 15-én 10 órától határozatlan idejű munkabeszüntetést kezdeményez. A közleményben emlékeztettek, hogy jelenleg nincs érvényes kollektív szerződés, az annak megkötésére irányuló korábbi tárgyalások megszakadtak.
A Malév ezzel kapcsolatban akkor azt közölte: a vállalat hetek óta folyamatosan tárgyal a KSZ megkötése érdekében, a pilóták képviselőivel pedig a múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is tárgyalt. A munkáltató szerint a szakszervezet részéről a megállapodásra való törekvést kérdésessé teszi, hogy a cég kompromisszumos javaslataira hétfőig válasz a pilóta szakszervezettől nem érkezett.
(MTI)

2010. szeptember 10., péntek

A fapados állóülés

„Álló ülést” tervezett egy olasz cég. Szerintük az ilyen ülésekből új, olcsóbb osztályt lehet létrehozni.
Az Aviointeriors olasz repülőgépüléseket gyártó cég tervezett és levédetett egy álló ülést, melyre a cég szerint már most erős érdeklődés mutatkozik világszerte.
Dominique Menoud, a cég vezérigazgatója elmondta: a SkyRider nevet kapó ülés meggyőző érv egy légitársaság gazdaságossága és az utaskényelem mellett.
A cég szerint a SkyRider révén olcsóbb tarifákat szabhatnak a SkyRider osztályon, illetve a gépet a teljes engedélyezett kapacitás mértékig megtölthetik.Fapados.hu
Gaetano Perugini az Aviointreiors kutatási és fejlesztési igazgatója szerint a SkyRider utasok egy „dinamikus függőleges helyzet vesznek fel, mely nem csupán kényelmes, hanem nagyon egészséges is.”
A cég tájékoztatott: az ülések elrendezhetők közel 60 centis osztóközzel, vagy kevesebbel úgy, hogy a sorok részben átfedik egymást. Az ülések kialakítása olyan, hogy alattuk a kézipoggyász is bőven elfér. Egy hajtogatható polc tartja a poggyászt anélkül, hogy zavarná az utast – közölte az Aviointeriors.turizmus online

Kicsit gombásztak a kényszerleszállás után

Alig egy kilométeres, elhanyagolt állapotú kifutópályán hajtott végre kényszerleszállást egy TU-154-es Oroszországban. Sem a gép, sem pedig az utasok nem sérültek meg.
Csodát vitt véghez a szakemberek egybehangzó megítélése szerint annak a TU-154 típusú gépnek a személyzete, amely úgy hajtott végre kényszerleszállást a Komi Köztársaságban 72 utassal a fedélzetén, hogy senkinek nem esett baja, és a repülőgép sem sérült meg - írták szerdán az orosz lapok.
A gép kedden a jakutföldi Zapolarnij (Sarkkörön túli) városból tartott Moszkvába, amikor hirtelen felmondta a szolgálatot az áramellátás, a navigációs rendszer, és az összes szivattyú, amely az üzemanyagtartályból a hajtóművekhez juttatja a kerozint.
A legközelebbi leszállási lehetőséget egy sok éve elhagyott katonai repülőtér jelentette a Komi Köztársaságban lévő Izsma városka mellet. A töredezett, kátyús kifutópálya azonban mindössze 1200 méter hosszú, miközben a TU-154-eseknek mintegy 2000 méteres kifutásra van szükségük. Jevgenyij Novoszelov első pilóta dolgát a szerencse is segítette: a kifutópálya végén túlment ugyan - bár alig 100 méterrel - de egy egészen fiatal fenyőültetvénybe szaladt bele, amelynek fácskái lefékezték a gépet, kárt ugyanakkor nem okoztak benne.
A Komszomolszkaja Pravda című lap Igor Oleszovot, az izsmai kultúrház igazgatóját idézve azt írta: az utasoknak szemmel láthatólag semmi bajuk nem történt, olyannyira hogy miután a sors akaratából egyszerre csak a komi tajgában találták magukat, felhasználták az alkalmat, és elmentek gombászni addig is, amíg továbbmehettek - mondta az igazgató, akinek kultúrházában átmenetileg elszállásolták őket. Néhány óra múlva a mintegy 175 kilométerre Uhtába vitték őket, ahonnan repülőn folytathatták útjukat Moszkvába. Egyetlen házaspár azonban elzárkózott ettől, és azt kérték, inkább vonatra rakják őket.
A pilótákat azonnal orvosi vizsgálatra vitték, ahol kiderült, hogy nem fogyasztottak alkoholt, továbbá hogy pszichológiai és fizikai téren egyaránt teljesen egészségesek.
Ez idén az ötödik vészhelyzet volt TU-154-esekkel. Ugyanakkor kár lenne emiatt bármilyen, messzemenő következtetést levonni - figyelmeztetett egy a Napi Turizmusnak nyilatkozó, korábban a típuson szolgálatot teljesítő pilóta hozzátéve, hogy a mai, hasonló méretű gépek közül nem soknak van olyan masszív futóműve, amely egy ilyen landolást kibír. (Napi Turizmus/MTI)

2010. szeptember 9., csütörtök

Ötcsillagos légitársaság Budapesten

Budapesti járatot indít a Qatar Airways. A híres ötcsillagos légitársaság 2011. januártól heti négy járatot üzemeltet Budapest és Katar fővárosa, Doha között. Az utasok Budapestről akár egy átszállással juthatnak el számos ázsiai, illetve ausztrál célállomásra.
„A világ harmadik legjobb légitársaságának megszavazott cég repülői először landolnak a régióban. Ez nagy sikert jelent Magyarországnak.” – jelentette be Jost Lammers, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója, aki személyesen is elutazott tárgyalni a légitársaság központjába, hogy meggyőzze Akbar Al Bakert, a Qatar Airways vezérigazgatóját a budapesti légikikötő előnyeiről.
A Qatar Airways a legnagyobb arab légitársaságok közül elsőként indít járatot a kelet-közép európai régióba. Jövő év január 17-től Budapestről Dohába közvetlenül, egy rövid bukaresti megállóval lehet eljutni, ami tovább javítja a légi kapcsolatot a keleti szomszédjainkkal is.
A Budapest Airport alig egy éve átalakította át a légi közlekedési üzletágát, amelyben kiemelt szerepet kapott a járatfejlesztés. Kam Jandu légi-közlekedési igazgató elmondta, hogy a Qatar Airways jelenléte a régióban nemcsak Ferihegynek, de Budapestnek és Magyarországnak is sokat jelent.
Akciós árak repülőtéri illetékkel együtt:
Bécsi indulással
Utazás: 2011.szept.18.-2011.jan.30. vagy 2011.máj.18.-2011.jún.15.
Foglalás: 2010.szept.20.-ig
Abu Dhabi 130.900 Ft
Bahrain 186.200 Ft
Dubai 119.900 Ft
Seoul 203.900 Ft
Bangkok 153.400 Ft
Peking 169.900 Ft

Budapesti indulással 2011.januártól
Bangkok 160.900 Ft
Phuket 199.900 Ft
Kuala Lumpur 188.900 Ft
Dubai 139.900 Ft
Delhi 146.900 Ft

Pilótát felveszünk! Adómentes fizetés + villa!

Lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel.
A Cathay Pacific, a Quantas és az Emirates légitársaságok körülbelül 400 új repülőgép leszállítására vár a közeljövőben, hogy megfeleljen a légi utazás iránti gyorsan növekvő keresletnek a kelet-ázsiai és csendes-óceáni térségben. Csakhogy megközelítőleg sincs annyi pilótájuk, amelyekkel az újonnan üzembeálló gépeket üzemeltetni lehetne. A Bloomberg beszámolója szerint A Philippine Airlines kénytelen volt járatokat törölni júliusban és augusztusban csak azért, mert pilótái egy részét elszippantotta az igen jól fizető külföldi kereslet.
A Boeing várakozásai szerint ez a régió lesz a legnagyobb vásárlója a „kétfolyosós” repülőgépeknek ahogy az utazási piac növekszik. Csak Indiában és Kínában együttesen 1,2 milliárd olyan középosztályhoz tartozó ember él, aki ki tudja fizetni a repülés költségeit, azaz potenciális ügyfél a légitársaságok számára. Az ázsiai és óceániai légitársaságok a következő 20 évben körülbelül 8 ezer repülőgépet fognak vásárolni mintegy 1200 milliárd dollár értékben az Airbus SAS szerint.
A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között. Az Emirates például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat, az AirAsia Bhd (a régió legnagyobb fapados légitársasága) pedig tandíjmentes tréningeket kínál.
„Ez egy fontos ügy, s nagy kihívást jelent az iparág növekedésében. És ha sikerül találni egy pilótát, akkor nagyon meg kell fizetni, mert akkora a hiány” – mondta Binit Somaia, az Ázsiai és Óceániai Repülési Központ (Centre for Asia Pacific Aviation – CAPA ) sydney-i elemzője a Bloombergnek.
A világ légiutas-forgalma 2028-ig éves átlagban 4,7 százalékkal fog emlkedni az Airbus becslése szerint. A világ nagy cargo- és utasgépeinek száma közel a duplájára emelkedik az említett időszakban a jelenlegi 15750-ről 32000-re. Az Emirates, a legnagyobb arab légitársaság több mint 200 megrendelt gép átadására vár, így érthető ha idén 250 jövőre pedig ennél is kétszer több pilótát akar frissiben alkalmazni. A cég 2017-ig több mind 28 milliárd dollárt kíván terjeszkedésre költeni jelenleg Houstontól Madridig, Szingapurtól Buenos Airesig toborozza a pilótákat.
A hongkongi Cathay Pacific 1000 új alkalmazott – különösképpen repülőgép-személyzet – felvételét hirdette meg, A Jetstar, a Quantas fapados részlege 120 új pilóta alkalmazását hirdette meg. A Singapore Airlines, és a PT Garuda Indonesia is pilótákat keres. Az AirAsia pedig felállította Kuala Lumpur mellett a saját ingyenes képzést nyújtó repülőakadémiáját, ahol évi 500 pilótát fognak kiképezni, igaz ötéves hűségnyilatkozat fejében. A Singapore Air repülőfőiskolája pedig máris évi 150 kadétot képez. A CAPA 125 millió dollárért épít repülési egyetemet Indiában, s évi 300 új pilótát bocsátanak majd ki.A térség országaiban vannak olyan törekvések is, hogy helyi származású pilótákat alkalmazzanak minél nagyobb számban. Az Egyesült Arab Emírségekben például az „emiratizálás” kifejezett sikernek számít a pilótaképzésben. Ennek élén az Etihad Airways jár, amely évi 150 repülési szakembert, jelentős részben pilótát képez ki Abu Dzabiban.
A pilótahiány, amelyet a fapados légitársaságok rohamos terjedése egyre csak fokoz, a fizetéseket is feljebb nyomja. „Komoly tévedés azt hinni, hogy a fapados cégek alacsonyabb fizetéseket adnak. Versenypiacon vagyunk, nem tehetünk mást, mint jól fizetünk” – mondta a Bloombergnek Tony Davis, a Singapore Air érdekeltségébe tarftozó Tiger Airways Holding diszkont légitársaság vezérigazgatója.
A Boeing 777 és Airbus A330-as kétfolyosós gépek kapitányainak alapfizetése a Singapore Air-nél havi 9300 szingapúri dollárnál (6870 USD) kezdődik, s ebben nincsenek benne a további juttatások. Például további 3800 szingapúri dollár üti a markukat, ha legalább 70 órát repülnek egy hónapban.
Az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. Számos másféle jövedelmet is húzhatnak a pilóták az adómentes fizetéstől, a profitból való részesedésen át szolgálati villákig és egyenruha tisztításig.
Nem csoda, hogy pilótának lenni a nemzetközi szakmai szervezetek felmérései szerint a jövő egyik legmagasabbra értékelt és legvágyottabb foglalkozása lehet – mondta a Bloombergnek Barry Jackson, az Ausztrál és Nemzetközi Pilótaszövetség elnöke, aki 1987 óta maga is pilóta a Quantasnál.

Óriás bevásárlásra készül a Ryanair

A Ryanair, Európa legnagyobb fapados légitársasága a tervek szerint maximum 300 darab repülőgépet vásárolna vagy a Boeingtől vagy a rivális Airbustól.
Michael O’Leary vezérigazgató ezzel kapcsolatos megjegyzése azt követően hangzott el, hogy a dublini székhelyű légitársaság 500 millió eurót készül kifizetni osztalékként a jövő hónapban, először a társaság történetében.
A Financial Times szerint a repülőgép-vásárlási tervek csökkentik a jövőbeni osztalékfizetéssel kapcsolatos reményeket. A vezérigazgató ugyanis úgy fogalmazott, hogy a cég akkor fizet osztalékot 2013-ban is, ha a menedzsment nem tud mit kezdeni a felhalmozódó készpénzzel.
A bejelentés időzítése azért érdekes, mert a Ryanair tavaly szállt ki egy 200 Boeing megvásárlására vonatkozó üzletből. Az elemzők mindenesetre arra számítanak, hogy az ír fapados cég visszatér az agresszív növekedési stratégiához, amelynek segítségével mostanra kétszer annyi utast szállít, mint a hazai rivális British Airways. O’Leary egyébként nem készül más légitársaságok felvásárlására.
Szerző: Financial Times

2010. szeptember 8., szerda

Alakulóban a világ legnagyobb légitársasága

További felvásárlásokat és fúziókat tervez a British Airways és az Iberia, miután lezárták a maguk fúziós ügyletét. A BA és az Iberia fúziójával a világ harmadik legnagyobb légi cége jön létre, de a Financial Times és a Times hétfői beszámolója szerint a BA főnöke a tervezett felvásárlásokra már össze is állított egy tizenkét vállalatból álló listát. Céljuk, hogy létrehozzák a világ legnagyobb légitársaságát. Részleteket egyelőre nem árultak el, ám sajtóértesülések szerint brazil, indiai, kínai társaságok lehetnek a listán.
A British Airways elsősorban Észak-Amerikában, az ázsiai-csendes-óceáni térségben és Afrikában erős, az Iberiának pedig kiterjedt latin-amerikai útvonalhálózata van, ezért jól kiegészítik egymást.
A közös cégben a BA 55, az Iberia 45 százalékot birtokol majd, az egyesüléssel a BA hálózata 59, az Iberiáé 98 célállomással bővül, az éves forgalom mintegy 15 milliárd euró lesz.(MTI)

2010. szeptember 7., kedd

Majdnem lefoglalták a Malév gépeit

5,7 milliárd forinttal segítette ki a kormány a Malévot, nehogy az amerikai lízingcég, melynek a cég 3 milliárd forinttal tartozik, lefoglalja a Malév néhány repülőgépét - írta a Figyelő.
A Figyelő a "cég ügyeihez közel álló" forrásokra hivatkozva azt írja: a Malév-flotta gépeit lízingbe adó amerikai International Lease Finance Corporation (ILFC) képviselői tárgyaltak a Malév vezetésével, mivel a magyar társaság "az utóbbi időben külső segítség nélkül nem tudott a megfelelő ütemben pénzt utalni a partnerének". Az egyik forrás szerint a lejárt határidejű tartozás összege mintegy 3 milliárd forint volt. fapados.hu
Hegedűs Ádám, a Malév kommunikációs vezetője az ügyről úgy nyilatkozott, hogy a légitársaság megállapodás szerint fizet az ILFC-nek, és a budapesti találkozón a Malév a kifizetés ütemezéséről tárgyalt a lízingcéggel.
Ha a Malév dől akkor ránthatja magával a Ferihegyet, mivel a repülőtér legnagyobb ügyfele a piros-fehér-zöld légitársaság. Ez esetben az állam a Ferihegy német főtulajdonostól történő visszavásárlására kényszerülhet. Az ügy legalább 500, de akár közel 600 milliárd forintjába kerülhet az adófizetőknek.
Kamarás Zoltán, a Malév igazgatósági tagja, a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. delegáltja azt mondta, idén eddig összesen 9,2 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt kapott a cég, de még többre lenne szükség.
A cikk szerint a hitelkeret kifulladásával is szükség lesz újabb forrásokra, mert a tőkevesztés miatt biztosítani kell a törvényi előírásoknak megfelelő tőkeszerkezetet, akkor is, ha üzletileg kétséges, hogy ebben a formában életképessé tehető-e a légitársaság. A Malév "leginkább azért nem dönthető be, mert a Budapest Airport (BA) Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatának privatizációs szerződése ebben az esetben nagy terhet róna az államra.
Az MSZP–SZDSZ kormányzat alatt a Kincstári Vagyoni Igazgatóság a 2005-ös reptéri privatizáció kapcsán több, egymásra épülő szerződést is kötött. Ezek ismerői szerint az államnak akkor kellene fizetnie, ha a BA külső körülmények miatt a felszámolás sorsára jutna" - olvasható a cikkben. A 464,5 milliárd forintos vételár és az eddigi ferihegyi fejlesztések összege mellett többéves ügyleti kamatot is figyelembe kellene venni a kompenzációnál, tehát a végső összeg legalább 500 milliárd forint, de könnyen elérheti a 600 milliárdot is. (MTI/Figyelő)

2010. szeptember 6., hétfő

Újabb fapados érkezhet

Sajtóhírek szerint belföldi fapados légitársasággal venné fel a harcot a diszkontszállítókkal az Air France.
Egy új, belföldi fapados légitársaság létrehozását tervezi az Air France-KLM - számolt be az AFP hírügynökség. A társaságnál tanulmányok készülnek arról, hogy milyen módon vegyék fel a harcot a diszkont légitársaságokkal, az ötletek között pedig felmerült egy ilyen új egység létrehozása a Air France-KLM keretén belül - nyilatkozta az egyik névtelen forrás.
A társaság már rendelkezik egy fapados szolgáltatóval, a Transavia a bővítés után az új egység neve Air France Express lenne.
A vállalat a költségek csökkenésére számít annak nyomán, hogy pilótái egy részét Marseille-be, Nizzába és Toulouse-ba helyezné át, illetve repülőgépei is e légikikötőkbe költöznének a jelenlegi bázis Charles de Gaulle repülőtér helyett.

2010. szeptember 3., péntek

Japánba repült első útján az Air France óriásgépe



Szeptember 1-jén elindult az Air France A380 Airbus járata Párizs és Tokió között, amely az első számú desztinációja lesz Ázsiában a társaság nagy kereskedelmi járatának. A gép 13 óra 30 perckor szállt fel Roissy-CDG repülőtérről és szeptember 2-án reggel, helyi idő szerint 8 óra 10 perckor ért földet Tokió-Naritában.
Az A380 járat menetrendje Párizs és Tokió között :
- Párizs-Tokió :
AF 276, szerda, péntek, vasárnap ; 2010. október 4-tól pedig minden nap
indulás 13 óra 30 perckor a 2E terminálról, érkezés másnap 8 óra 10 perckor
- Tokió-Párizs :
AF 275, hétfő, csütörtök, szombat ; 2010. október 5-tól pedig minden nap
indulás 11 óra 50 perckor, érkezés Párizsba, a 2E terminálra, 17 óra 15 perckor
Párizs-Tokió az A380 járat harmadik desztinációja, a 2009-ben elindított Párizs-New York és a 2010. februárjában elindított Párizs-Johanesburg járatok után. Az A380 gépnek köszönhetően, az Air France ezeken a nagy forgalmú útvonalakon racionalizálni tudja a járatok menetrendjét, hiszen egymáshoz közeli időpontban tud indítani két járatot, a férőhelyek száma ugyanannyi, miközben a költségek 20 %-kal csökkennek. Az A380 fő szintje gyakorlatilag egy Boeing 777-200 gép, míg a felső szint egy Airbus 340-300 kapacitásának felel meg.
Az Air France A380 gépén 538 ülés van három osztályon, az első osztály 9 ülése a fő szinten helyezkedik el, a Business osztály 80 ülése a felső szinten, míg a Turista osztály 449 ülése megoszlik a két szint között.
Az A380 a legkörnyezetbarátabb repülő 75 gramm CO2 kibocsátásával kilométerenként egy utasra számítva, és kategóriájában a legcsendesebb is. Széles kabinjának köszönhetően az utasok élvezhetik a nagyobb kényelmet és a tágasabb teret. Az Air France innovációja, hogy az utastér megvilágítása folyamatosan változik az utazás különböző szakaszainak megfelelően, külön helyet alakítottak ki a baráti beszélgetésekhez és a lazításhoz, és a szórakozási lehetőségek is kedvezőbbek a szélesebb képernyőknek köszönhetően.
Az Air France 12 darabot rendelt az A380-ból, ebből négyet már leszállítottak.